Метро на Троєщину ніколи не буде: чиновник шокував Київ заявою, чого очікувати

Експерт пояснив, чому транспортний проєкт на Троєщину виявився непідйомним для столиці та скільки ще десятиліть чекати.

ОЛЕКСАНДР МАРУЩАК
15.09.2025

У Києві знову згадали про метро на Троєщину. Але така згадка добряче шокувала мешканців району. За словами Максима Бахматова, голови Деснянської РДА, метро на Троєщину ніколи не з’явиться.

Уявіть собі: ви живете в одному з найбільших районів Києва і щоразу в час пік стаєте заручником дорожних заторів. А ваша єдина надія на порятунок — це метро, яке вже кілька десятиліть обіцяють, але так і не починають будувати.

Для мешканців Троєщини ця обіцянка перетворилася на міський міф, сумний анекдот і болісну іронію одночасно. А тут ще й її відібрали.

Наступна станція «Міст у нікуди»

Очільник РДА заявив, що «ніколи вже не буде метро на Троєщину, бо немає проєкту». А помпезний Подільський міст з лінією метро на ньому будувався за проєктом радянських часів. Мовляв, влада навіть не оновила його, просто роками зводила величний міст, витративши на нього 20 мільярдів гривень, і ще не добудувала.

Бахматов заявив, що коли щось планується 40 років, то за цей час місто змінюється. І якщо роботи виконуються за проєктом сорокарічної давнини, то в момент, коли беруться до будівництва метро, з’ясовується, що там уже стоять будівлі, змінена природа або попереду майбутньої лінії метро «виникає» озеро.

Голова району називав метро на Троєщину «великим виманюванням грошей та обманом». Мовляв, після війни ніхто не виділятиме 2 чи 5 мільярдів євро на будівництво метро на Троєщину, бо кошти будуть потрібні на відбудову зруйнованих росіянами міст.

ТСН.ua поцікавився, що про перспективи метро на Троєщину думають експерти та чи варто ставити хрест на цьому проєкті.


«Розкопи метро на Троєщину»

Дмитро Беспалов, експерт із транспортного планування, розповідає, що ще до того, як Максим Бахматов став головою Деснянської РДА, очолювана ним ГО «Офіс трансформації» робила дослідження щодо історії з обіцянками метро на Троєщину.

«Я брав участь у цій роботі. Вона називалася „Розкопи метро на Троєщину“. Була встановлена цікава особливість: будь-який проєкт зазвичай лінійно має день за днем рухатися до свої реалізації. А цей рухається по спіралі і в якийсь момент постійно відкочується назад. Якщо відкинути багато інших деталей, то ми зробили висновок, що у Києва, по-перше, немає інституційної спроможності реалізувати такий проєкт, а по-друге — немає грошей. Тому будь-які історії зі швидкою появою метро на Троєщину мають вигляд маніпуляцій або популізму», — розповідає ТСН.ua Дмитро Беспалов.

Скільки ще років доведеться чекати метро на Троєщину

Експерт пояснює, що «метро на Троєщину» вже давно стало мемом або прикладом для сумної іронії. Проте для значної кількості жителів району це ще й травматичне питання, бо на появу підземки чекають уже декілька поколінь.

«Я не хочу ще більше травмувати мешканців Троєщини словами, що метро на Троєщину ніколи не буде. Його не буде в осяжній перспективі, а це — щонайменше 10–20 років. Шанси є, але на дуже-дуже далеку перспективу. Тобто метро на Троєщину в повному своєму вигляді, з депо і з іншими об’єктами, найімовірніше, а я в цьому впевнений на 90% — не буде. Чи буде воно через 40 років, чи 60, 80, 100 років? Всяке може статися. Але я, ймовірно, цього не дізнаюся», — пояснює Дмитро Беспалов.

Де взяти 2,5 мільярда доларів

Експерт зауважує, що вартість метро на Троєщину фінансово непідйомна для Києва.

«Ніхто не оновлював техніко-економічне обґрунтування (ТЕО) проєкту, тому важко сказати про реальну вартість. Остання цифра, яку я чув, — це 2,5 мільярда доларів. Але цілком ймовірно, що ця сума могла зрости. Річ у тому, що Київ неспроможний самостійно реалізувати такий проєкт, бо у платників податків столиці ніколи не вистачало і не вистачить грошей на його реалізацію», — каже експерт.

Яке метро, коли є два аварійні мости?

Дмитро Беспалов підкреслює, що будівництво масштабних об’єктів у Києві раніше завжди виконувалося завдяки субвенції з державного бюджету, тобто за гроші платників податків з усієї України. Тобто щось масштабне з’являлося у Києві за рахунок платників податків зі Львова, Дніпра, чи Одеси.

«Сумнівно, що зараз уся Україна скинеться Києву на метро. Окрім того, є більш прагматичні способи вирішення транспортної проблеми Троєщини. Цю тему в повній мірі досліджував лише Світовий банк. Мені відомі результати цього дослідження, але, на жаль, я не можу поки ними поділитися. Скажу так: метро — не єдиний спосіб вирішення транспортної проблеми Троєщини», — зазначає Дмитро Беспалов.